Assurantiekantoor Keijzerwaard uit Oudenhoorn is de winnaar geworden van de VVP Advies Award 2020. Tijdens de finale woensdagmiddag kreeg het kantoor de meeste stemmen van het publiek. Keijzerwaard neemt de titel over van Robbe Financiële Raadgevers. Tijdens de (online) finale gaf dit kantoor bij monde van Paul Robbe aan de opvolger mee vooral trots te zijn op de Award en dit ook uit te dragen. “Wees trots! Plak stickers op je kantoor, stuur mailings aan je klanten.”

Assurantiekantoor Keijzerwaard helpt al 117 jaar klanten, vertelden vader en zoon Leen en Matthijs Keijzerwaard tijdens hun afsluitende pitch. “Ook na sluitingstijd. Na een hypotheekgesprek bieden we een WhatsApp-groep voor vragen van de klant. Wij zijn sterk vertegenwoordigd in de agrarische sector. We staan soms letterlijk met de poten in de klei. Als we bij een veeboer zijn, weten we wat hij bedoelt met pink of vaars.”

De andere finalisten waren Gabriël Financiële Bescherming en Uiterwijk Winkel Verzekeringen. De drie finalisten, aldus juryvoorzitter Astrid Duits, waren “totaal verschillende kantoren qua doelgroep en diensten. Maar ze hebben allemaal gemeen: langdurige klantrelaties en hun klanten nemen veel diensten van ze af”.

A-factor

De VVP Advies Award voor meest klantgericht advieskantoor van Nederland werd dit jaar voor de tweede keer georganiseerd. Doel is om advieskantoren met de A- oftewel Adviesfactor in het spotlicht te zetten. Dit per provincie en via een halve finale en finale ook landelijk.

Volgens juryvoorzitter Astrid Duits zijn assurantiekantoren erg van “doe maar normaal. Marketing, daar besteden ze weinig tijd en energie aan. De pitches voor de Advies Award zijn voor de kantoren een manier om uit hun schulp te kruipen”.

Briljante mislukkingen

Terwijl het publiek kon stemmen (wat overigens niet zonder hobbels ging, omdat het systeem door de vele stemmers even overbelast was), vertelde Paul Iske over het belang om mislukkingen te waarderen. Iske (Universiteit Maastricht) richtte in 2015 het Instituut voor Briljante Mislukkingen op, waarvan hij Chief Failure Officer is.

Iske: “Wij hebben er een handje van om juist de mooie dingen te benadrukken. Maar de werkelijkheid is uitgebreider dan alleen die successen. Bij iedereen gaat er ook wel eens iets mis. Hoe gaaf zou het zijn als mensen zouden vertellen over wat er misging en wat ze er van hebben geleerd. Dat geeft ook meer vertrouwen in hun jubelverhalen. Als ze hun mislukkingen durven delen, zijn de succesverhalen geloofwaardiger.”

Een briljante mislukking, aldus Iske, voldoet aan vijf voorwaarden: visie (wat was je nou van plan?), inzet (welke inzet heb je gedaan?) risico (hoe ben je met risico’s omgegaan?), aanpak (hoe heb je je bijvoorbeeld voorbereid?) en lessen (welke lessen heb je geleerd?). Samengevat noemt Iske deze formule ‘Viral’.

De jury van de Advies Award bestaat uit voorzitter Astrid Duits (AVDB Advies), Robin van Beem (Polis Advocaten), Richard Meinders (SVC Groep), Edwin Bosma (BHB Dullemond), Bob Klijn (Herenvest) en Jack Vos (Building Blocks).

De Advies Award wordt mede mogelijk gemaakt door Acura Assuradeuren, Allianz, a.s.r., Building Blocks, DAK, DIAS Software, Lindenhaeghe, Nedasco, Nh1816, SVC Groep, VKG en Voogd & Voogd.

De finale werd gehouden in de professionele studio’s van First Impression in Tilburg. De presentatie was in handen van Maureen du Toit.