Juryreglement Advies Awards

De Advies Award is een beloning voor de financieel adviseur die erin slaagt om de waarde van het advies aan zijn klanten toonbaar te maken. Dit kantoor heeft de A-factor. De winnaar van de Advies Award wordt uiteindelijk door vakgenoten verkozen, maar in het verkiezingsproces heeft de jury een belangrijke rol. Om de continuïteit van dit proces te borgen is dit juryreglement opgesteld.

  1. De jury van de Advies Awards bestaat uit professionals uit de financiële dienstverlening. Dit kunnen adviseurs en consultants zijn die werkzaam zijn voor financieel dienstverleners, maar ook zeker eigenaren/directeuren van gerenommeerde financieel dienstverleners.
  2. Kantoren die zijn ingeschreven in het Wft-register van de AFM in de hoedanigheid van adviseur en/of bemiddelaar als financieel dienstverlener, kunnen worden genomineerd voor de Advies Award.
  3. De Advies Award werkt met spotters. Spotters zijn personen die werkzaam zijn in de branche van de financiële dienstverlening. Denk aan brancheorganisaties, verzekeraars, systeemhuizen, serviceproviders en dergelijke. Een jurylid van de Advies Awards kan niet optreden als spotter.
  4. Spotters worden door de jury van de Advies Award benaderd. De spotters worden geïnformeerd over hun rol als spotter en hoe en welke informatie ze dienen aan te leveren van de genomineerde kantoren.
  5. Alleen kantoren die zijn voorgedragen door de spotters worden genomineerd als kandidaat voor de Advies Awards.
  6. Kantoren waarin een jurylid een rechtstreeks of middellijk belang heeft worden niet toegelaten als genomineerde.
  7. Kantoren die in eerdere jaren zijn genomineerd, kunnen weer worden genomineerd. Een winnaar van de Advies Award in een bepaald jaar, is voor drie jaar uitgesloten van deelname.
  8. De jury beoordeelt de genomineerden op basis van de dienstverleningscriteria en de reputatie van de genomineerde. De jury kan zonder nadere toelichting nominaties niet accepteren.
  9. De jury beoordeelt de genomineerden op basis van de aangeleverde informatie van de spotters.
  10. De jury rangschikt de genomineerden per categorie (zakelijk advies, particulier advies, pensioenadvies, hypotheekadvies, nichemarkt en duurzaamheid) op basis van de aangeleverde informatie van de spotters. Op deze wijze wordt door de jury per categorie een top 5 samengesteld.
  11. Naast reguliere categorieën heeft de jury de aparte categorie Starters in het leven geroepen. Op basis van de door de spotters aangeleverde informatie bepaalt de jury al in een vroeg stadium wie de winnaar is van deze aparte categorie. De winnaar wordt gevraagd een korte pitch te houden op de finaledag.
  12. De spotters worden uitgenodigd voor een spottersbijeenkomst. Samen met de spotters komt de jury de 3 genomineerden per categorie.
  13. De jury informeert de genomineerden per categorie en vraagt of zij deze nominatie aanvaarden. Tevens informeert de jury de kandidaten over het vervolgprogramma en wat van hun wordt verwacht om de nominatie te verzilveren.
  14. De genomineerden presenteren zich aan de jury. Deze presentatie is vormvrij, maar kan bijvoorbeeld door een YouTube filmpje, een powerpoint presentatie of een motivatiebrief.
  15. De jury bepaalt aan de hand van de presentaties van de kantoren het beste kantoor per categorie.
  16. De jury bepaalt aan de hand van de presentaties van de kantoren de zes beste kantoren van Nederland voor een jurypitch. Deze top 6 hoeven niet perse de categoriewinnaars te zijn.
  17. De jury informeert de 6 beste kantoren van Nederland over de jurypitch en de wijze waarop zij dit kunnen voorbereiden.
  18. De 6 beste kantoren van Nederland presenteren zich in een pitch van 2 minuten aan de jury. Daarna heeft de jury per kantoor nog de mogelijkheid om gedurende 15 minuten het kantoor te bevragen over zijn onderneming en de wijze waarop de A-factor tot uiting komt.
  19. De jury bepaalt aan de hand van de pitch welke 3 kantoren zich op de finaledag mogen presenteren aan het publiek.
  20. De 3 genomineerden houden een pitch van maximaal 2 minuten op de finaledag.
  21. Het publiek, dat (online) aanwezig is op de finaledag, brengt hun stem uit op het kantoor dat er in hun ogen het beste in slaagt om de A-factor onder woorden te brengen in de pitch.

 

Soest, 11 januari 2023